zondag 13 februari 2011

De Surftrip

Vandaag hebben we met z'n allen wat tijd genomen om de muziek even achter ons te laten. Het plan was om met Paul, Eden en Sasha (Paul's zoon) een surftripje te maken. Begin deze week werd er een surf-instructeur vastgelegd en materiaal gehuurd. Eden kneep is uiteindelijk niet mee geweest omdat hij Valentijn moest vieren met zijn vrouw. Ik en Paul zijn er echter van overtuigd dat hij gewoon schrik had :).

Het is een uurtje en half rijden naar het dichtsbijzijnde surfstrand: Ocean Grove. Een mooi stukje natuur en een strand met niet al te hoge golven. Ideaal om te leren surfen dus. De echte koelerds en hete surfchicks hangen op een ander strand. Dus je hoeft je niet te schamen voor gebrek aan kunde en wat belangrijker is. Je loopt hen niet in de weg, dus loopt geen risico op aanvaringen. 

De les begon met het aantrekken van de wet-suits, wat op zich al een hele uitdaging is. Die dingen spannen enorm en laten weinig aan de verbeelding over :). Vervolgens de surfplanken naar het strand dragen. Als je net begint te surfen begin je niet op kleine planken uit glasvezel, maar op grotere borden die uit een materiaalbestaan met meer drijfkracht. Op die manier kan je gemakkelijker rechtstaan. Nadeel is dat je minder makkelijk kan draaien, maar gezien ik dat niet echt van plan was. Was het mij een zorg … De les was op zich zeer kort. Dit is je bord. Als je peddelt moeten je tenen over de rand steken, als je opstaat ga je eerst op je knieën zitten, zo zet je je armen, zo je voeten, in het water dan maar … Ik dacht dit lukt me nooit zeker niet met dat beetje uitleg, maar eens in het water is het eigenlijk vrij snel duidelijk wat je moet doen. Ik stond letterlijk na de tweede golf die ik probeerde recht! Ongelooflijk hoe gemakkelijk ze het je makken met die borden. De les duurde ongeveer twee uur en half en om de zoveel tijd kwamen we terug naar het strand voor wat extra uitleg en bijschaving van de techniek. We zaten maar met drie in onze groep. Dus de instructeur kon goed zien wat je fout deed een heel persoonlijk tips geven. 

Iedereen weet dat ik geen waterrat ben. Ik zal zwemmen en water zoveel mogelijk vermijden. Maar dit is zowat het plezantste dat ik het afgelopen jaar heb uitgestoken. Serieus je voelt die golf aan uw tenen komen, peddelt nog wat extra bij. Je voelt dat je goed zit doet nog twee drie peddels extra en probeert recht te staan. Je glijdt verder op die golf. Heerlijk gevoel … Moest ik dichter bij een surfstrand wonen zou je mij er zonder enige twijfel gewoon elke dag vinden. 

Na een uurtje en half surfen vond ik het tijd om wat grotere golven te proberen en trok dieper het water in.  Geweldig. Daar voel je de golven echt tegen je beuken en moet je echt uw best doen om niet drie meter achteruitgeslagen te worden door elke golf die je niet wilt nemen. Behoorlijk vermoeiend is dat. Het zal dan ook niet verbazen dat ik na twee uur volledig uitgeput ben en zowat elke spier in mijn lijf pijn doet. Het is niet voor niks dat die mannen er allemaal zo uitzien! De grote golven bleken een hele uitdaging. Ik heb meer water gezien dan dat ik rechtgestaan heb op mijn plank, maar vond het super. Alleen al samen op je bord naast elkaar wachten op een golf is een geweldige ervaring. Ik denk dat surfen echt meer een way of life is dan het een sport is …

Hieronder enkele foto's en een filmpje van mijn surfwerk.

























Het filmpje is niet erg spectaculair en van uitzonderlijk slechte kwaliteit. Het is helemaal in het begin genomen aangezien we onze spullen niet echt op het strand konden achterlaten. Dit is één van  mijn eerste golven. Later zijn we pakken dieper gegaan en werden de golven ook wat hoger natuurlijk :) Let ook op Pauls geweldige camerawerk :)

Het ding wil niet uploaden, dus jullie zullen moeten wachten op mijn thuiskomst … Ik probeer het later deze week alvast nog een keer …

2 opmerkingen: