woensdag 16 februari 2011

Eindelijk …

Ik heb er 3 maand op moeten wachten, maar vanaf morgen is het eindelijk zo ver: we beginnen aan het mixen (zij het voorlopige roughmixen) van de plaat. Drie maand zwoegen, taffelen en editten worden vergeten en we beginnen aan het grote werk. Het plezante werk. Het creatieve werk. Nodeloos te zeggen dat ik er enorm hard naar uitkijk. 

Gisteren hebben en vandaag hebben we de laatste handen aan de studio voorbereidingen hiervoor gelegd. Paul vond het plots nodig nieuwe monitorstanden te bouwen. De standen die hij tot nu toe gebruikte vond hij de wiebelig en te klein en zorgen er volgens hem voor dat er heel wat laag verloren ging als we het volume omhoogschroefden. Zijn plan om zelf standen te bouwen werd door mij echter niet erg happig onthaald. Ik had zo het gevoel dat het vooral Pieter ging zijn die standen mocht bouwen terwijl Paul wat op mijn vingers stond te kijken. Ik ben al geen Bob de Bouwer, maar als er iemand staat te gapen, wordt ik er helemaal ambetant van. Toch heeft Paul me aangenaam verrast. Hij had er zowaar erg veel zin en nam meteen het voortouw. De standen bestaan uit wielen ( anders geraakten we niet tussen al de kabels die er al lagen) een onderlaag van zwaar hout, een laag rubber, nog een laag zwaar hout, verschillende lagen betonsteen en een bovenlaat van hout, rubber, hout. Alles aan elkaar gelijmd met liquid nails en speciale rubberlijm die met deed terugdenken aan de pingpong. De steven waren een dikke pain in de ass gezien ze een ton per stuk wogen en ik ze mocht verslepen, maar verder verliep alles vrij vlotjes. Het was geen leuke dag, maar het resultaat mag er wezen. De standen werken effectief en wonder boven wonder hebben we  nu een beter gedefinieerd laag. Ik haat het als mijn scepsis terecht gewezen wordt en anderen gelijk hebben, maar beter dat dan dat we ze terug moesten afbreken.

Vandaag hebben we de recording setup afgebroken en de tafel na twee jaar in dezelfde positie terug genuld. Alle tracks uitgespreid over de verschillende kanalen, alle converters, alle auxen, alle inserts en al het outboard getest. Alle patchkabels gesorteerd, de studio een grote schoonmaakbeurt gegeven. Nieuw materiaal aangesloten. Kortom alles klaargemaakt om aan het grote werk te beginnen. We beginnen met de song die zowel voor Eden als Paul de keysong van de plaat is. Niet de eerste single, maar de grote klepper en tevens de song waarmee ze het product willen verkopen aan verdelers en radio's. Natuurlijk vind ik dat er betere nummers op de plaat staan, maar deze song is wel het makkelijkst te grijpen. Een instant deuntje. Een pop-rock song in hart en nieren. Goede keuze als je het mij vraagt. 

Voor de gearheads een selectie van het materiaal dat gebruikt zal worden. Console is een gemodificeerde Harisson monitorconsole. Custommade door 'de beste tech van het land'. Een oude console met veel gebreken. Maar na een klein onderhoud van vandaag lijkt ze goed te werken. Fingers crossed. Elk kanaal behalve de stereoreturns hebben een belachelijk goed klinkende en erg precieze eq. Verdere EQ met iets meer mogelijkheden bestaat uit een Massenburg en een Orban 622b. Compressie: 3 dbx 160x, Urei 1178 stereo, Summit Audio DCL 200, Symmetrix de-essers en compressors. Delay en reverbs: 2 Lexicon MXL 200, Yamaha Rev 5 en Rev 7, AMS delay, Ams Reverb, Roland SDE 1000, Roland Dimension D, BBE 882i. Digitaal systeem is protools HD 3 7.0.3 met Apogee AD 16 en 3 DA 16. Verder de standaard selectie protools plugs en nog wat andere dingen. Maar ik denk niet dat die erg veel gebruikt gaan worden. Een leuke selectie als ge het mij vraagt. Bijna allemaal grote namen aangevuld met wat  enkele duistere onbekenden. Ik zal mijn oren spitsen en proberen te zien of die hardware bakken nu echt zoveel beter zijn dan wat moderne computers te bieden hebben. Ik hoop in elk geval veel kunde, workflow, manier van luisteren, manier van pannen, ervaring en lepe truuks te kunnen stelen van Paul. Voorlopig is dat al goed gelukt op het gebied van productie. Nu is de mixing aan de beurt …

Eindelijk!


ps: de uiteindelijk mixen worden op een SSL 6000 E/G+ gedaan. Normaal krijgen we deze week de lijst van werken die aan het gebouwen en de omgeving moeten gebeuren voor we de containers voor de studio mogen zetten. Eens die uitgevoerd zijn krijgen we de goedkeuring van The Council (gemeente bestuur) en zal alles in een sneltempo moeten beginnen lopen. Laten we hopen dat dat zo is en ik nog een grote brok, zo mogelijk alles van het deftige kan meemaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten